Fysiotherapie Praktijk Raamsdonk op facebook
Fysiotherapie, oedeemtherapie en acupunctuur
Bel Praktijk Raamsdonk 0162 - 513655

Yin en Yang

Acupunctuur komt oorspronkelijk uit China en wordt daar al vele duizenden jaren toegepast als geneeswijze. Volgens de Chinezen behoort er in het lichaam evenwicht te bestaan tussen twee tegengestelde maar ook elkaar aanvullende krachten: YIN en YANG. Yin vertegenwoordigt de vrouwelijke kracht, donker, kou, vocht en zwelling en is passief en rustig. Yang vertegenwoordigt de mannelijke kracht, licht, warmte, droogte en samentrekking en is agressief en stimulerend. Verstoring van de balans tussen Yin en Yang kan de oorzaak van ziekten en kwalen zijn.
De acupuncturist stelt het welbevinden van de mens centraal en beschouwt de ziekte niet als een op zichzelf staand fenomeen. In China wordt gezegd dat met acupunctuur de zieke wordt behandeld in plaats van de ziekte. Dit kan betekenen dat in de praktijk bijvoorbeeld vier mensen met hoofdpijnklachten alle vier anders behandeld worden. Het zijn immers vier verschillende individuen met totaal andere klachtenpatronen

De acupunctuur gaat ervan uit dat lichaam, geest en omgeving niet los te zien zijn van elkaar in gezondheid en in ziekte, een gedachte die ook in het Westen steeds meer terrein gaat winnen. Daarom wordt acupunctuur steeds minder als een alternatieve geneeswijze beschouwd en steeds meer als een aanvulling op de Westerse geneeskunde.
Bovendien worden bij de acupunctuur ook voedingsadviezen gegeven om d.m.v. een gericht dieet meer in balans te komen.

Dry Needling

Ook worden door collega fysiotherapeuten soms acupunctuurnaalden gebruikt ( zgn Dry Needling ) waarmee pijnlijk punten in spieren ( zgn myofasciale triggerpoints ) worden behandeld. Deze behandeling is gericht op het deactiveren van dit triggerpoint om zo via het natuurlijk herstelmechanisme de pijn te lijf te gaan. Hoewel dit geen energetische benadering vergt, wordt de Dry Needling ook in deze praktijk toegepast.

Bovendien past Hans van Dorst de methodiek van Dr Richard Tan en Dr Tung toe: een erg effectieve methode bij vooral pijn, waarbij er al tijdens de behandeling een duidelijk pijnafname merkbaar is !!

Doel

Bij acupunctuur wordt gebruik gemaakt van het plaatsen van naaldjes op energiebanen, het verwarmen daarvan, of het adviseren van chinese kruiden. Alles gericht op het herstellen van een natuurlijk evenwicht zodat het lichaam optimaal kan functioneren. Oost en west kunnen elkaar prima ondersteunen en zo wordt er ook in deze praktijk gehandeld.
Zodoende hechten we ook belang aan contact met de huisarts, daar deze het patientendossier beheert en de patiƫnt gedurende lange tijd volgt.

Wat doet accupunctuur eigenlijk?

De lichaamsenergie (chi) circuleert via energiebanen, de zogenaamde meridianen, door het lichaam.

Elk orgaan heeft zijn eigen meridiaan. Deze meridianen vormen samen een complex netwerk waarin energie naar elk deel van het lichaam wordt doorgegeven.
In een gezonde situatie is de energie in de mens in evenwicht. Indien de natuurlijke balans van dit evenwicht verstoord raakt, spreekt men van een ziekte. Normaal gezien is het menselijke lichaam in staat deze dysbalans te herstellen. Lukt dit echter niet, dan kan het gebruik van acupunctuur uitkomst bieden.

De acupunctuurpunten liggen op de meridianen. Door middel van het stimuleren van deze punten met ragfijne naaldjes kan de acupuncturist invloed uitoefenen op het stromen van energie door het lichaam. Door het aanprikken van de juiste punten wordt de energieverdeling over de meridianen geregeld om weer de balans te herstellen en weer een evenwicht tussen YIN en YANG te bereiken.